Projektové výstupy a data
V této části webu projektu budeme průběžně zveřejňovat jednotlivé výstupy projektu, ať už z realizovaných výzkumů, tak i následných prakticky orientovaných aktivit, které na ně v mnohém navazují. Tato část webových stránek tedy bude průběžně doplňována v závislosti na realizaci jednotlivých aktivit a zpracování jejich výstupů. Některé výsledky budou publikovány rovněž v odborném tisku, i odkazy na odborné články budou publikovány průběžně zde.
Plánované výzkumné aktivity projektu
V úvodní fázi projektu proběhne rozsáhlý sociologický výzkum kombinující kvantitativní a kvalitativní data, zaměřený na studující VŠ (a medicíny zvláště). Dále proběhne výzkum zaměřený na mladé lékařky a lékaře a jejich zkušenosti s motivací, „role models“, podporou uschopnění/empowermentu, vnímáním své hodnoty coby lékaře/lékařky a zkušenosti s uchopením citlivých a etických témat (jako jsou generační názorové rozdíly, respekt k osobním hranicím, předsudečné chování, obtěžování či respekt k genderové a jiné rozdílnosti).
Současně se zaměříme na vyučující lékařských fakult a jejich zkušenosti s komunikačními strategiemi citlivých anebo eticky problematických témat a s vhodností forem jejich komunikace ve specifickém prostředí medicíny. Součástí výzkumu bude i realizace případových studií na vybraných pracovištích typických tím, že jsou všeobecně udávána jako příklady dobré praxe na poli medicíny i na úrovni mezilidských vztahů. Nakonec proběhne i pilotní zavedení a ověření mentoringového programu, který cílí primárně právě na mladé lékaře a lékařky, jelikož zejména v jejich případě tato možnost dalšího profesního i osobního rozvoje dosud chybí. Výstupem bude i příručka pro mentoring ve zdravotnictví.
Vzdělávacím aktivitám projektu a přípravě vzdělávacích modulů, stejně jako mentoringovému programu se pro přehlednost a praktickou využitelnost informací věnujeme v samostatných částech tohoto webu.
Výzkumné aktivity projektu se tedy zaměřují na tyto populace lékařské a zdravotnické obce:
- studující vysokých škol v ČR obecně,
- studující oboru lékařství v ČR (medičky a medici),
- vyučující na lékařských fakultách,
- mladí lékaři a lékařky,
- další lékaři a lékařky,
- vybraná zdravotnická pracoviště.
Jakkoli si uvědomuje potřebnost obdobných aktivit i pro další zdravotnické profese, zejména (ale zdaleka nejen) ošetřovatelské, rovněž silně feminizované – a to ještě více než v případě lékařských pozic – tento projekt je zaměřen na lékařskou obec. Pevně věříme, že obdobné aktivity cílící na ošetřující personál a tzv. nelékařské zdravotnické profese bude následovat. Jejich potřeba není o nic menší…
Výstupy a výsledky projektu
- Výzkumná zpráva: Pracovní podmínky začínajících lékařů a lékařek v procesu specializačního vzdělávání
- Tisková zpráva z 19. 5. 2024: Nová příručka Mentoring v medicíně cílí na kultivaci medicínského prostředí
- Tisková zpráva z 11. 9. 2024: Vysokoškolské prostředí očima studentů a studentek: Výsledky mezioborového srovnání