O projektu

Projekt usiluje o:

 

  • Lepší a spravedlivější pracovní podmínky ve zdravotnictví.
  • Respektující komunikaci nejen k pacientům, ale také v rámci týmů a na pracovištích.
  • Efektivnější slaďování osobního, rodinného a pracovního života ve zdravotnictví. 
  • Zohledňování individuálních potřeb, přání a situací všech lékařek a lékařů.
  • Minimalizaci předsudků, nevhodného chování, obtěžování a šikany v medicíně.
  • Přípravu budoucích lékařek a lékařů, která více dbá na tyto otázky.
  • Vyučující mající schopnost tyto otázky reflektovat, předávat a dále rozvíjet.
  • Rozvoj mladých lékařů a lékařek prostřednictvím mentoringu, diskuse a setkávání se.

 

Základní vymezení projektu

 

Projekt KULTIMED – Kultivace (vztahů, prostředí a podmínek) medicíny – byl podpořen Technologickou agenturou (TAČR) v rámci programu Sigma a jeho realizace probíhá od září 2023 po dobu tří let, tj. do srpna roku 2026. Na jeho realizaci se podílí Sociologický ústav Akademie věd ČR (SoÚ AV ČR) ve spolupráci primárně s 1. a 2. lékařskou fakultou Univerzity Karlovy (1. a 2. LF UK). Na pilotním ověření některých výstupů projektu a jejich praktickém převedení do praxe se budou podílet i další lékařské fakulty či fakultní nemocnice v ČR. Výsledky projektu budou využity rovněž ze strany Úřadu vlády ČR v další plánované revizi Strategie rovnosti žen a mužů.

 

Ve fázi přípravy projektu mu vyjádřila podporu také rektorka Univerzity Karlovy, předsedkyně Rady pro rovné příležitosti UK a ombudsmanka této univerzity. Současně ochotu k participaci vyjádřili zástupci a zástupkyně prakticky všech lékařských fakult v ČR a také některých fakultních nemocnic. Je tedy vytvořen předpoklad pro to, aby projekt měl skutečně reálný dopad na podmínky medicíny v celé ČR.

 

Projekt je tvořen kombinací aktivit výzkumných a praktických, mezi praktické patří zejména vytvoření a pilotní ozkoušení nových výukových materiálů a modulů pro studující medicíny a jejich vyučující a současně pilotní zavedení mentoringového programu určeného primárně mladým profesionálům a profesionálkám v tomto oboru. Jako součást výzkumných aktivit bude realizováno několik kvantitativních i kvalitativních výzkumných šetření zaměřených na studující vysokých škol v ČR, studující medicíny, vyučující na lékařských fakultách a zejména pak na mladé lékařky a lékaře. Na závěr realizace projektu proběhne rovněž konference, kde budou prezentovány všechny podstatné výstupy projektu, které však budou průběžně zveřejněny na těchto webových stránkách a také v odborném tisku. 

 

Těšíme se tedy, že prostřednictvím projektu získáme nejen velké množství v ČR unikátních dat, ale současně přispějeme k jejich využití v praxi, pokud jde o vylepšení výuky (nejen komunikace) na lékařských fakultách a vztahů a podmínek v našem zdravotnictví. 

 

Předpoklady a cíle projektu

 

Projekt reaguje na skutečnost odlivu či nevyužití značné části potenciálu absolventek a absolventů lékařských fakult, v případě našeho projektu v oboru lékařství, což je zvláště palčivým problémem v situaci personální a demografické krize. Zejména v případě absolventek medicíny (tedy lékařek), kterých je dnes více než absolventů, není jejich potenciální zájem zcela reflektován s ohledem na organizační, komunikační a někdy i genderové a mezigenerační nedorozumění a stereotypy. Rovněž vysoká míra stresu a mnohdy ne právě ideální mezilidské vztahy a způsoby komunikace mohou tuto situaci ztěžovat. Projekt si proto klade za cíl přispět nejen ke kultivaci vztahů, prostředí a podmínek medicíny – jak říká i jeho název – ale přispět tak i ke zvýšení odolnosti a udržitelnosti českého zdravotnictví. 

 

Zdravotnictví představuje základní pilíř fungování státu a hraje zcela neopominutelnou roli v systému sociální ochrany jeho obyvatelstva. Systematické zvyšování kompetencí budoucích lékařů a lékařek (i jejich vyučujících), s důrazem na empowerment, vytváření etického a genderově senzitivního prostředí respektujícího mezigenerační rozdíly, individualitu a rozdílné priority jeho jednotlivých aktérů a aktérek již v prostředí lékařských fakult, pomůže tuto filozofii dále šířit do klinické a zaměstnavatelské praxe. Výuka genderové senzitivity a vytváření prostředí postaveného na principu rovnosti současně lépe připraví české zdravotnictví na probíhající feminizaci tohoto oboru. 

 

Medicína je dosud spojena s řadou stereotypů, které slouží jako živná půda pro negativní jevy, jako jsou předsudečné chování, nízká míra respektu k osobnímu prostoru, rozdílným zkušenostem a názorům, životní situaci, potřebám atd. Radikální feminizace medicíny (ženy dnes tvoří téměř 60 % lékařského personálu, v případě ošetřujících je to až 90 %) zatím nevedla k dostatečnému zastoupení žen ve vrcholných klinických, výzkumných ani manažerských pozicích na úrovni nemocnic, ani na úrovni veřejné správy, tedy s reálnou možností ovlivnit organizační strukturu a procesy v  rámci zdravotnického systému a fungování nemocnic. Pracovní podmínky jsou postavené na předpokladu, že se jedná o poslání nikoliv profesi a mnohdy neumožňují slaďování osobního a pracovního života nejen, ale především, rodičů a pečujících osob.

 

Logika projektu a odborné zázemí projektu

 

Studující lékařských fakult mají v rámci praktické výuky možnost navštívit jednotlivá klinická pracoviště a stávají se součástí týmu, který pečuje o nemocné. Pozorují a učí se způsobům komunikace nejen s pacienty, ale i v rámci kolektivu. Mimo to jejich přípravu ovlivňují také vyučující na lékařských fakultách, kteří mnohdy postrádají hlubší průpravu pedagogickou, etickou, komunikační, a ne vždy jsou připraveni a připraveny pojednávat o genderových tématech a otázkách (jako je feminizace medicíny a potřeba na ni systematicky reagovat). 

 

Smyslem projektu je tedy pomocí tzv. evidence-based přístupu zmodernizovat přípravu budoucích lékařů a lékařek, respektující vývoj současné společnosti, a rozvinout jejich osobní potenciál, čímž se zvýší jejich odolnost i schopnost čelit problémům a předcházet syndromu vyhoření. 

 

Systematické propojení subjektů, které na projektu participují, umožní rozsáhlý sociologický výzkum (kvalitativní i kvantitativní), který pomůže identifikovat nejpalčivější témata a obtíže, které budoucí i stávající generace mladých lékařek a lékařů odvádějí od českého zdravotnictví či určitých oborů jinam. Expertní sociologická skupina vede celý výzkumný tým, avšak zapojují se do něj aktivně a ve všech fázích také pedagogové a pedagožky z lékařských fakult a odborníci a odbornice zaměřující se na další témata, jako je lékařská etika, komunikace a mentoring, biostatistika, výzkum pracovních podmínek apod. Jedná se tedy o multioborový tým provádějící aplikovaný výzkum s cílem posílit kvalitu a dostupnost zdravotní péče a chodu zdravotnictví v České republice.

 

Využitelnost výstupů projektu

 

Podklady, které z těchto aktivit vzniknou, poslouží mj. Úřadu vlády ČR jako podklad pro revizi Strategie rovnosti žen a mužů. Dále budou využity k tvorbě vzdělávacích e-learningových modulů pro studující a vyučující lékařských fakult (LF). Jejich tvorba bude interaktivní se zapojením všech spolupracujících stran a budou využívány ve výuce (i mimo LF) i po skončení projektu. Výstupy jednotlivých klíčových aktivit budou k dispozici pro využití i dalšími státními institucemi ve fázi přípravy koncepčních dokumentů pro VŠ vzdělávání a dalšími aktéry a aktérkami ve snaze předcházet negativním jevům na fakultách a posílení postavení studujících. Prozatím takto systematický projekt propojující téměř všechny LF v ČR, a také další zainteresované instituce, nebyl realizován. Na diseminaci výstupů projektu se bude podílet rovněž Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy.