Vytvoření a pilotní ověření 2 výukových modulů
Na základě výsledků všech výzkumných šetření zahrnutých do projektu budou vytvořeny dva vzdělávací moduly pro vyučující a studující lékařských fakult (LF). Obsahem modulů budou témata a návrhy jejich řešení, která budou v předchozích fázích projektu vymezena jako klíčová.
Moduly budou zaměřeny zejména na možnosti zvyšování kompetencí studujících a jejich empowerment. Důležitý je tedy důraz na rozvoj a kvalitu vzdělávání budoucích lékařů a lékařek o komunikační dovednosti, a to nejen ve vztahu k pacientům a pacientkám, ale zejména v rámci oboru, týmů, pracovišť a odborné obce. Tyto moduly budou připraveny na míru pro lékařské fakulty s cílem zvyšovat kompetence studujících a kultivovat organizační kulturu lékařských fakult a rovněž rozšířit kurikulum a výuku studujících o efektivní komunikační nástroje palčivých témat, se kterými se studující LF nejvíce setkávají. Zároveň je smyslem těchto modulů vybavit studující novými komunikačními dovednostmi, jak efektivně verbalizovat své zkušenosti a přání směrem k vyučujícím, na úrovni fakult i k budoucím zaměstnavatelům. Souběžně, a to je třeba zdůraznit, je jejich cílem posílit komunikační schopnosti vyučujících směrem ke studujícím tak, aby tako komunikace byla respektující, ale současně umožňovala hovořit i o velmi náročných, citlivých či eticky dilematických situacích a tématech, která i k medicíně někdy patří. Role vyučujících je v tomto směru nezastupitelná, neboť slouží současně studujícím jako profesní “role models”.
Chceme a usilujeme o to, aby příprava obou modulů byla co nejvíce interaktivní a co nejvíce se přiblížila reálnému fungování lékařských fakult. Z tohoto důvodu vzniknou 2 pracovní skupiny (pro každý modul) z řad studujících a vyučujících partnerských organizací, které vyjádřily zájem na projektu participovat. Jejich participace zvýší kvalitu, reálnost a využitelnost připravených výukových materiálů.
Následovat bude didaktické zpracování obou modulů tak, aby byly maximálně zajímavé, poutavé a jasné. Cílem je, aby sloužily nejen ve výuce, ale samostatně také jako výukový materiál (e-learning). Pilotáž a evaluace obou vzdělávacích modulů v reálné výuce na LF proběhne u partnerů projektu (1. a 2. LF UK) a dalších organizací, které projekt podpořily. Moduly budou po pilotáži a jejím vyhodnocení nabízeny dalším LF a organizacím, a to ve spolupráci všech partnerů.